Problems and perspectives of family doctors training on the undergraduate stage

Authors

  • Yu. M. Kolesnik
  • V. D. Syvolap
  • N. S. Mikhaylovskaya
  • T.O. Kulinich

DOI:

https://doi.org/10.14739/2310-1237.2013.1.14527

Keywords:

primary health care, family doctor, undergraduate, postgraduate training, family doctor’s ambulatory

Abstract

Introduction. Under healthcare reform activities of all medical schools and post-graduate education institutions are directed to improvement of the effectiveness of high-qualified family doctors training. Today, scientific and methodological approaches of undergraduate training in family medicine are discussed in a limited number of publications.

The main part. Among the priorities on undergraduate stage of family physician preparation it should be noted the following: integrating of undergraduate and postgraduate phases of family doctors training, the widespread use of outpatient primary health care as a clinical divisions of family medicine departments, modern equipment of clinical bases of ambulatories in accordance to the report sheet; to provide in programs of clinical disciplines on 4th, 5th courses practical classes for students acquiring diagnostics, emergency care skills, prevention, health center, sanatorium, resort screening and treatment of patients based on primary health care; fully use elective courses in the discipline, to provide teaching discipline "Family medicine" textbooks and other educational publications sufficiency.

Clinical bases for training students in Zaporozhye State Medical University are Communal Institution "4th Clinical Hospital" and Communal Institution "Polyclinic behalf March 8th." In the educational process teaching materials consist of the work program on the subject, methodological recommendations for independent work and workshops, for practical skills and algorithms for their implementation, tests of initial, current and final knowledge control, samples of basic records of general practice - family medicine, education and qualification characteristics of family doctor, a list of basic regulatory documents, educational literature. During the program, students are introduced to the structure of the family doctor clinics, day care, fundamentals of dispensary supervision, perform patient reception with family doctors, constitute health, prevention and rehabilitation programs for the most common diseases of the internal organs, developing clinical route including three phasing of medical care and so on. Computer presentations, videos, case-technology and other innovative methods are widely used for training optimization. For working on practical part of family doctors basic skills it is planned to organize educational and training center at the family ambulatory, and its equipment with the necessary visual means, phantoms, models, simulators, diagnostic, medical apparatus and instruments. One of the important issues to improve the quality of primary care physicians is the training of the teaching staff, regular professional development on topical issues of family physicians preparation courses and distance and full-time education.

Conclusions. At the present stage of the national healthcare system reform one of the priorities is the development of primary health care based on general practice - family medicine. The introduction of family medicine requires more training of highly qualified personnel, which should begin at undergraduate stage, using both traditional forms of learning, innovative technologies based on the experience of other medical institutions of Ukraine and the world.

References

Москаленко В.Ф. Концептуальні основи розвитку та впровадження сімейної медицини в Україні / В.Ф. Москаленко // Ліки України. – 2001. – №12. – С. 4–5; 2002. – №1. – С. 5–6; 2002. – №2. – С. 3–4.

Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава: Програма економічних реформ на 2010–2014 роки / Комітет з економічних реформ при Президентові України. [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://www.president.gov.ua/docs/Programa_reform_FINAL_2.pdf.

Програма економічних реформ на 2010−2014 роки. Реформа медичного обслуговування [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://www.moz.gov.ua/ua/portal/ms_reform/

Реформування галузі «Охорона здоров’я»: Збірник нормативно-правових документів. – К.: МНІАЦ медичної статистики; МВЦ «Медінформ», 2012. – 288 с.

Бахтеєва Т.Д. Реформування системи охорони здоров’я й медичної освіти / Т.Д. Бахтеєва // Проблеми сучасної медичної науки та освіти. – 2010. – №1. – С. 4–8.

Лехан В.М. Стратегія розвитку системи охорони здоров’я: Український вимір / В.М. Лехан, Г.О. Слабкий, М.В. Шевченко. – К., 2009. – С. 3.

Гиріна О.М. Доцільність реформування амбулаторно-поліклнічної системи та переходу до практики сімейного обслуговування населення / О.М. Гиріна, В.О. Сірик, Н.М. Горобець, Т.І. Калюжна // Сімейна медицина. – 2010. – №3. – С. 10–15.

Вища медична освіта України на сучасному етапі / В.В. Лазоришинець, М.В. Банчук, О.П. Волосовець [та співавт.] // Проблеми сучасної медичної науки та освіти. – 2008. – №2. – С. 5–10.

Richard B. Primary care in the driver's seat? Organizational reform in European primary care / B. Richard, A.R. Saltman, G.W. Wienke (ed.) – Boerma Open University Press., 2006. – 249р.

Jan De Lepeleire. Back to the future. Reflections on General Practice in a changing World / Jan De Lepeleire – Antwerp-Apeldoorn., 2008. – 206 p.

Горбань А.Є. Моніторінг упровадження досягнень медичної науки в практику охорони здоров’я терапевтичного профілю у 2008-2011 рр. / А.Е. Горбань, Є.Д. Мороз, Н.А. Острополец [та співав.] // Мат. науково-практичної конференції з міжнародною участю «Методичні стандарти – шлях до забезпечення якісної та ефективної загально лікарської практики, м. Київ, 25–26 жовтня 2012 р. – К., 2012. – С. 77–78.

Вороненко Ю.В. Внедрение семейной медицины как научной специальности – необходимое условие развития семейной медицины в Украине / Ю.В. Вороненко, Г.И. Лысенко // Український медичний часопис. – 2007. – №6 (62), XI–XII. – С. 56–57.

Лисенко Г.І. Шляхи оптимізації підготовки сімейних лікарів / Лисенко Г.І., О.Б.Ященко, Л.В. Хіміон [та співавт.] // Мат. науково-практичної конференції «Підготовка сімейних лікарів та моделі впровадження сімейної медицини в Україні», м. Чернівці, 13–14 квітня 2005 р. – Чернівці, 2005. – С. 24.

Стародуб Є.М. Особливості підготовки сімейних лікарів на післядипломному етапі / Є.М. Стародуб , О.Є. Самогальська, Н.І. Ярема [та співавт.] // Мат. науково-практичної конференції «Підготовка сімейних лікарів та моделі впровадження сімейної медицини в Україні», м. Чернівці, 13–14 квітня 2005 р. – Чернівці, 2005. – С. 47.

Глушко Л.В. Досвід використання медичних інформаційних технологій у навчально-практичних центрах здоров’я для післядипломної освіти спеціалістів загальної практики – сімейної медицини / Л.В. Глушко, Н.З. Позур, Т.Ю. Гавриш [та співавт.] // Сімейна медицина. – 2012. – №4. – С. 101.

How to Cite

1.
Kolesnik YM, Syvolap VD, Mikhaylovskaya NS, Kulinich T. Problems and perspectives of family doctors training on the undergraduate stage. Pathologia [Internet]. 2013Jun.21 [cited 2024Dec.19];(1). Available from: http://pat.zsmu.edu.ua/article/view/14527

Issue

Section

Сurrent issues of Health reform